fredag 8. februar 2013

Og atter et nyttårsforsett

Et av mine nyttårsforsett i år var å klare å miste noen babykilo innen året var omme, så jeg startet nyåret med  å gå gjennom kjøleskapet mitt og kaste alt som ikke er bra for meg. I søpla havnet blant annet majonesen, meierismøret, hele skapet mitt med halvspiste potetgullposer og litt halvgammelt smågodt. All brusen i kjøleskapet ble også motvillig slått ut.

Jeg bestemte meg for å starte med Herbalifes shaker for å hjelpe meg å komme litt i gang. Hovedårsaken til at jeg begynte med dette var jo som sagt fordi jeg ønsker å gå ned i vekt, men disse shakene er også veldig bra for folk som meg som har dårlige matvaner. Før besto min matverden av en brødskive på morningen, og som regel en eller annen heftig middag, som jeg alltid overforsynte meg av. For alle som kan det grunnleggende om kropp og helse, vet jo at dette ikke er bra for forbrenningen. Så etter jeg startet med Herbalife er også dette kommet på plass. Jeg starter dagen med en shake til frokost, så deretter en til lunsj. Men om jeg skulle bli sulten i mellomtiden (noe jeg selvfølgelig alltid blir) så tar jeg meg et lite mellommåltid som ofte består av knekkebrød og/eller frukt, yoghurt.

For å huske å spise oftere satt jeg på en alarm 6 ganger om dagen, det funket, og jeg trenger ikke lenger alarmen for å huske på det! Det jeg synes er viktig, er å få i seg en næringsrik middag hver dag, uansett slankekur man er på! Så jeg spiser meg god og mett på middag hver dag, og får samtidig opp interessen for å lage mat.

Her er noe jeg lagde her om dagen, JA jeg vet det er for mye ris (brukte en boil-in-bag pakke, og de er så store!), men spiste bare halvparten av den. Middagen besto av en kyllingfilet krydret med salt og pepper, finkuttet ingefær som jeg hadde på kyllingen, fullkornsris, noen stekte biter paprika og creme fraiche med noen biter epler til! Var kjempegodt, og enkelt! Og heller ikke det mest usunne det går an å lage.



Jeg er overhodet ikke fanatisk med det jeg spiser, jeg er bare blitt mer obs. Jeg spiser ikke godteri, drikker ikke brus, eller spiser junkfood i hverdagene. Jeg prøver å ha en dag i uka hvor jeg virkelig kan skeie ut med det jeg måtte ønske å spise. Nei, det er ikke vanskelig å ikke spise godteri og drikke brus, ikke når man venner seg av det. Nå er det sånn at hvis jeg skal drikke brus eller spise godteri, så synes jeg faktisk ikke det er noe godt lengre, og hva er vel bedre enn det?

Så er det heller ikke mye som skal til for å holde seg i bevegelse og få opp pulsen littegrann. Jeg har verken tid eller lyst å løpe på treningsstudio 5 dager i uka, og derfor gjør jeg det heller ikke. Jeg passer på at jeg kommer meg ut på en gåtur hver dag, om det er å gå ned til kjøpesentret (som tar meg en halvtime) eller å traske i nabolagene å se på hestene, så kommer jeg meg ut. Og med 20 kilo barn og vogn opp og ned bakker i litt over middels tempo, DET kjenner man på kroppen :-)

Kort og godt, det er ikke mye som skal til! Dropp det usunne, spis oftere og gå en tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar